18.7.09

Senandung Bidadari Syurga



Jika enta mudah sangat terliur melihat kecantikan duniawi sekarang, hentikanlah. Menilai kecantikan di dunia jangan dilihat pada rupa. Kecantikan itu bukanlah segala-galanya. Kalau pula kaum Hawa begitu fanatik akan mencari kecantikan diri sendiri, usah begitu, Allah tidak melihat pada paras rupa tapi pada keikhlasan dan kesucian hati nurani. Itulah yang utama. Namun di akhirat kelak, kecantikan itu tiada tandingannya. Keenakan dan kenikmatan yang terdapat dalam syurga tidak dapat digambarkan, tidak dapat dibayangkan.

Dalam kitab Muj'am Tabrani telah disebutkan melalui hadis Ibnu Umat yang telah mengatakan bahawa Rasullullah SAW pernah bersabda:

"Sesungguhnya para isteri ahli surga benar-benar menyanyi untuk suami masing-masing dengan suara mereka merdu belum pernah terdengar oleh mana-mana manusia pun. Sesungguhnya di antara nyanyian yang disenandungkan olah mereka ialah; Kami wanita yang baik lagi cantik, isteri kaum yang mulia. Sementara mereka memandangnya dengan hati yang bahagia. Sesungguhnya di antara nyanyian yang disenandungkan mereka ialah; Kami adalah wanita kekal tidak akan mati, kami adalah wanita yang aman, tidak pernah merasa takut dan kami adalah wanita yang bermukim dan tidak pernah menghilang"


Nyanyian mereka terlalu merdu, kecantikan mereka terlalu menawan (gambar hiasan)

Dalam Kitab Sahih Muslim pula disebutkan melalui hadis Abu Musa Al-Asy'ari, dari nabi SAW yang telah bersabda:

"Sesungguhnya orang mukmin di dalam syurga benar-benar mendapatkan khemah dari sebuah mutiara berlubang yang panjangnya 70 mil dan baginya di dalam khemah itu terdapat banyak isteri yang digilirnya, namun sebahagian daripada mereka tidak dapat melihat sebahagiannya yang lain." [HR Bukhari, namun mengatakan bahawa dalam riwayatnya 30 mil]

Usah 'cair' pada tipuan dunia sehingga antum semua terjebak dalam kemaksiatan. Usah diikut nafsu yang menyuruh-nyuruh kepada kejahatan. Nikmat dunia hanya sementara. Manakala nikmat yang dijanjikan Allah kelak tidak terkira. Infiniti. Sangat hebat. Jadi, bukalah minda dan jiwa, ayuh kita cari nikmat yang sebenar. Janji Allah adalah benar.

0 comments:

 

Mahabahtullah | Copyright 2009 - Modified by Amin Rox